dimecres, 26 de novembre del 2014

Habilitats Metafonològiques: Contem síl·labes

Quan parlem de les habilitats fonològiques ens referim a la capacitat de reflexionar sobre els sons de la nostra pròpia llengua, és a dir, de les habilitats per a pensar i manipular sobre ells amb la finalitat d’adquirir consciència dels seus segments sonors.
Aquesta pràctica s’aconsegueix mitjançant exercicis i jocs sobre la seqüència de sons que formen les paraules, practicant amb diverses tasques.
-       Jocs amb rimes.
-       Comptar síl·labes o fonemes.
-       Separar i aïllar síl·labes o fonemes.
-       Saber la posició dels fonemes.
-       Distingir quins sons són iguals i quins no.
-       Afegir síl·labes o fonemes.
-       Ometre síl·labes y fonemes.
-       Invertir síl·labes i fonemes.
-       Canviar l’ordre.
La relació entre la consciència fonològica i la lectoescriptura és bidireccional donat que la consciència fonològica afavoreix l’adquisició de la lectoescriptura i el seu aprenentatge desenvolupa aquesta consciència.
Les deficiències en les habilitats fonològiques semblen ser l’origen de molts trastorns d’aprenentatge, de manera que la seva pràctica a la classe no només pot ajudar a prevenir problemes a les futures etapes, sinó que també permet saber de manera primerenca quins alumnes tenen major risc de tenir un trastorn d’aprenentatge que afecta a la lectura i a l’escriptura.
L’aprenentatge del coneixement fonològic millora el rendiment de la lectura a l’educació infantil i de primària, tant dels nens que progressen normalment, com aquell alumnat que està en risc de tenir dificultats específiques per a llegir.
Considerem que l’aprenentatge fonètica de la lectura ha demostrat ser molt eficaç en la millora de les dificultats específiques de la lectura i de l’escriptura. Així mateix, ajuda amb la seva prevenció.

En aquest document s’han recopilat una sèrie d’exercicis per a treballar les habilitats fonològiques i de la lectoescriptura. Aquestes activitats són algunes de les que es poden realitzar amb cada fonema i d’aquí extreure idees per elaborar-ne d’altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada