Quan parlem de les
habilitats fonològiques ens referim a la capacitat de reflexionar sobre els
sons de la nostra pròpia llengua, és a dir, de les habilitats per a pensar i
manipular sobre ells amb la finalitat d’adquirir consciència dels seus segments
sonors.
Aquesta pràctica
s’aconsegueix mitjançant exercicis i jocs sobre la seqüència de sons que formen
les paraules, practicant amb diverses tasques.
-
Jocs amb rimes.
-
Comptar síl·labes o fonemes.
-
Separar i aïllar síl·labes o
fonemes.
-
Saber la posició dels fonemes.
-
Distingir quins sons són iguals i
quins no.
-
Afegir síl·labes o fonemes.
-
Ometre síl·labes y fonemes.
-
Invertir síl·labes i fonemes.
-
Canviar l’ordre.
La relació entre la
consciència fonològica i la lectoescriptura és bidireccional donat que la consciència
fonològica afavoreix l’adquisició de la lectoescriptura i el seu aprenentatge
desenvolupa aquesta consciència.
Les deficiències en les
habilitats fonològiques semblen ser l’origen de molts trastorns d’aprenentatge,
de manera que la seva pràctica a la classe no només pot ajudar a prevenir
problemes a les futures etapes, sinó que també permet saber de manera primerenca
quins alumnes tenen major risc de tenir un trastorn d’aprenentatge que afecta a
la lectura i a l’escriptura.
L’aprenentatge del
coneixement fonològic millora el rendiment de la lectura a l’educació infantil
i de primària, tant dels nens que progressen normalment, com aquell alumnat que
està en risc de tenir dificultats específiques per a llegir.
Considerem que
l’aprenentatge fonètica de la lectura ha demostrat ser molt eficaç en la
millora de les dificultats específiques de la lectura i de l’escriptura. Així
mateix, ajuda amb la seva prevenció.
En aquest document
s’han recopilat una sèrie d’exercicis per a treballar les habilitats
fonològiques i de la lectoescriptura. Aquestes activitats són algunes de les
que es poden realitzar amb cada fonema i d’aquí extreure idees per elaborar-ne
d’altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada